Над 2 милиарда лева глътнаха спорните пътни ремонти през 2022 г.
През последните близо две години пътният бранш беше оставен на постна пица. Първото служебно правителство на Стефан Янев спря плащанията по договорите за текущ ремонт и поддържане на пътищата. Аргументът бе, че многократно са надхвърлили заложения бюджет по договорите. Последваха серия от стачки на пътищарите, частично плащане – близо половината от парите от правителството на Кирил Петков, последвано от нови протести. С днешна дата този проблем изглежда вече е решен.
Държавата почти се е разплатила по спорните пътни ремонти. Плащано е и по обявените за “порочни” инхаус договори за строителството на магистрали. Общо пътните фирми са получили близо 2.1 милиарда лева от държавата през 2022 г. Това става ясно от предоставените отговори на Mediapool от Венцислав Ангелов – председател на Управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ).
От общия бюджет 2 086 173 435 лв. са вложени в обекти ново строителство и ремонтни дейности, а с останалите средства са обезпечени отчуждителни процедури и ведомствената издръжка на администрацията, казва Ангелов.
Ново строителство за над 650 млн. лв.
За изграждане на инфраструктурни обекти през 2022 г. са платени общо 650 055 168 лв.
От тях за строителството на участъци от магистрала “Хемус” са платени около 108 млн. лв., казва Ангелов. През миналата година беше пуснат участъкът от 16 км между Буховци и Белокопитово на магистрала “Хемус” след две години забавяне. Той се изграждаше след проведена процедура по Закона за обществените поръчки. Той обаче не бе разплатен напълно и по тази причина през февруари бяха отпуснати допълнително пари.
От останалите участъци на “Хемус” през миналата година се работеше само по първите три – до разклона за Плевен/Ловеч. Те се строят с инхаус възлагане, като т.нар. доставчици на материали и техника (пътните фирми) бяха получили 35% аванси за изграждането им. След като през 2021 г. бяха спрели да строят, година по-късно подновиха работа, след като им беше платено. Това нееднократно съобщи регионалният министър арх. Иван Шишков.
След като си получиха парите за свършената работа, компаниите поставиха въпроса за индексация на цените заради инфлацията. Регионалният министър обаче заяви, че те са длъжни да си изпълнят договорите на подписаните цени, така както са обещали. Дали този спор ще доведе до ново зацикляне на строителството предстои да видим.
За модернизацията на пътя Видин – Ботевград, в отсечките Видин – пътен възел “Макреш” и Мездра – Ботевград са платени близо 278 млн. лв. през миналата година, каза шефът на АПИ Венцислав Ангелов. Тези участъци се строят след проведени процедури по Закона за обществените поръчки. Плащанията за тях трябваше да станат след като обектите бъдат пуснати в експлоатация. Целта на това нововъведение беше пътят да се изгради по-бързо, но доброто намерение остана само на хартия и в крайна сметка беше променен начинът на плащане, за да върви строителството. Изграждането на пътя се забави основно заради отчуждителните процедури и препроектиране на кръстовища. Скоростният път Видин – Ботевград трябваше да е готов до края на 2021 г., ако се спазваха обещанията, но днес вече никой не се наема да каже кога ще стане.
За обходния път на Бургас са платени над 36 млн. лв. през 2022 г., посочва Венцислав Ангелов. Строежът и на този обект се забави, но сега има уверение от регионалния министър арх. Иван Шишков, че пътният “тромпет” на Бургас ще е готов за Лято 2023.
Старите пътни ремонти – над 1.4 млрд. лева
За ремонтните дейности по програмата за текущ ремонт и поддържане през миналата година са платени 1 424 070 962 лв., казва Венцислав Ангелов.
По-голямата част от парите – близо 1.1 млрд. лв., са отишли за разплащането по т.нар. спорни възлагания от времето на ГЕРБ. От тях 710 644 625 лв. с ДДС са по възлагания от 2021 г., а 381 607 980 лв. с ДДС по възлагания от 2020 г., уточни пътният шеф.
През миналата година пътната агенция е разплатила само 331 818 357 лв. с ДДС по възлагания на пътни ремонти направени през 2022 г., посочи Ангелов.
За основен ремонт на пътища платената сума е 12 047 305 лв., допълни той.
Близо 2.3 милиарда лева за пътища през 2023 г.
Поради липсата на Закон за държавния бюджет за 2023 г. и въз основа на указанията на министъра на финансите, АПИ е изготвила прогноза за разходите си през годината. Тя е базирана на утвърдените в Закона за държавния бюджет за 2022 г. бюджетни параметри, обяснява Венцислав Ангелов.
Така за капиталови разходи са предвидени 1 086 475 400 лв., а за текущ ремонт и поддържане – 1.2 млрд. лв. Около 172 млн. лв. са за издръжката и персонала на АПИ, посочи той.
Пътният шеф обясни, че в началото на февруари правителството е предоставило на АПИ допълнителни общо 776 млн. лв. за този месец, поради това, че до приемането на бюджета за 2023 г., АПИ разполага с крайно недостатъчен финансов ресурс за изпълнение на основните си дейности по осигуряване на безопасност на движението по републиканската пътна мрежа.