Ще получим стари F-16 от Нидерландия, ако изпратим своите МиГ-29 на Украйна

Време за прочитане:2 Минути, 41 Секунди

Правителството на Нидерландия обмисля да прехвърли някои от излишните си самолети F-16 на съюзническа страна от НАТО, за да може Алианса на свой ред да дари своите МиГ-29 на Украйна.

Според списание EW Magazine, Хага обмисля да предостави своите излишни изтребители F-16MLU на съюзници от НАТО в Източна Европа, за да могат те да предоставят своите изтребители МиГ-29 на Украйна.

Порталът Aviacionline defensa твърди, че един от основните кандидати би била България, която възнамерява да пенсионира остарелите си МиГ-29 Fulcrum (“опорна точка”) от 2023 г. и се интересува от наемането на ескадрила западни изтребители, за да осигури въздушната си отбрана до пристигането на първите осем образци модерни F-16 Block 70 през 2025 г.

Отговорните лица са били информирани поверително. За да стане сделката ефективна, както и всички отбранителни изделия, произведени от американски компании, Вашингтон трябва да даде своето одобрение.

От началото на войната Украйна моли западните си съюзници за всякакъв вид помощ, по-специално за изтребители, за да може да се изправи срещу руските военновъздушни сили. Въпреки че украинските военновъздушни сили поискаха прехвърлянето на западни изтребители, а сега се чуват и гласове в подкрепа на тази инициатива, НАТО се отнася сдържано към идеята.

Много се говори за доставка на Украйна на самолети МиГ-29 от бившите страни от Варшавския договор, които след падането на Желязната завеса се присъединиха към НАТО. По-специално се споменават Полша, Словакия и България, където тези самолети все още са на активна служба.

В началото на юли словашкият премиер Едуард Хегер обяви, че ще дари 12 самолета МиГ-29 на украинските въоръжени сили, а в замяна ВВС на Чехия ще поемат охраната на словашкото въздушно пространство. Подобна договореност беше постигната с Полша в началото на май – тогава нейният министър на отбраната се споразумя със словашкия си колега, че полски самолети ще охраняват въздушното пространство на Словакия, ако тя предаде своите МиГ-29 на Украйна. Въпреки това няма ясни признаци, че словашкият Fulcrum е прехвърлен на Украйна. Очевидно е обаче, че резервните части от тези страни помагат за поддържането на украинските МиГ-29 в движение.

Излишните F-16MLU от Нидерландия може да се окажат на мястото на полските МиГ-29, докато пристигнат наскоро договорените корейски FA-50. Полша разполага с 36 F-16C и 12 F-16D, които, макар и много по-модерни от нидерландските изтребители, биха позволили да бъдат усвоени без големи усложнения, като голяма част от логистиката е обща.

Според официална информация към 31 октомври военновъздушните сили на България се състоят основно от съветски самолети МиГ-29 и Су-25, които вече не подлежат на техническо обслужване и скоро трябва да бъдат снети от въоръжение.

През август служебният министър на отбраната Димитър Стоянов започна преговори с Полша за българските МиГ-29 в опит изтребителите да останат по-дълго време част от българските ВВС. Той предложи на Министерството на отбраната да сключи договор с полските военноремонтни предприятия за поддръжката на МиГ-29, за да могат машините да останат в летателна годност до 2025-2026 г. По думи на министъра в авиацията “нуждите са най-крещящи”, като те включват не само самолетите, но и системите за наблюдение и инфраструктурата, като военните търсят решения с помощта както на съюзниците, така и на българските военни заводи.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Total
1
Share