Путин използва брониран влак и частни гари за лични пътувания
Руският президент Владимир Путин е пътувал до и от резиденциите си със специално брониран влаков, използвайки специално построени частни гари, от началото на пълномащабната си инвазия в Украйна, според нови разследвания на независими руски медии.
Както отбелязват разследващите журналисти от центъра „Досье“, президентът на РФ се е качил на бронирания влак още когато армията му започна активно да се подготвя за нахлуване в Украйна. Путин все по-често пътува върху релси, а не със самолетите на президентския отряд.
Авторите на докладите свързват избора на Путин на транспорт с очевидното му желание да избегне услугите за проследяване и недоверието му към сигурността на президентския въздушен флот срещу потенциални атаки.
„След избухването на войната, през февруари-март [2022 г.], той започна много активно да използва [бронирания] влак, особено, за да стигне до резиденцията си във Валдай“, цитира разследващият сайт на Центъра за досиета неназован източник, близък до Кремъл каза в понеделник.
В бронирания влак на Путин има вагон със спалня и работен кабинет, вагон за придружаващ персонал и вагон за специални комуникации. Външно той практически не се различава от другите пътнически влакове, въпреки че конструкцията е различна. Влакът е създаден от компанията „Гранд Сервис Экспресс“, която е собственост на офшорка, свързана със съратника на Путин Юрий Ковалчук и бизнесмена Михаил Рабинович. Не е ясна точната му стойност, но със сигурност е милиарди рубли.
Путин е започнал да се вози във влака още в месеците преди да нареди инвазия в Украйна. А след началото на инвазията руският президент е все по-параноичен и се страхува за живота си, поради което използва железницата като основно средство за превоз. Информацията беше потвърдена от източник, близък до Путин. Президентът на РФ често пътува спонтанно, без предупреждение и предварително планиране, за да се избегне възможността да бъде елиминиран. Всички президентски вагони са бронирани. Освен това влакът е с най-висок приоритет: графикът на другите влакове е съобразен с Путин, така че неговият да може да се движи с максимална скорост и без спирания.
Съобщава се, че с приблизителна цена от 1 милиард рубли (13,5 милиона долара) бронираният влак на Путин е започнал да се оборудва през 2014 г. и да се използва активно в края на лятото на 2021 г. Самият брониран влак на Путин е базиран във VIP секция — разделена с висока ограда и подсилена с бодлива тел — на жп гара Каланчовская в центъра на Москва, каза Проект.
Центърът за досиета свърза офшорната структура на собственост на железопътния превозвач с банкера Юрий Ковалчук, близък съюзник на Путин, който също според съобщенията управлява двореца и други активи на Путин, за които се спекулира много.
Отделно разследване на новинарския сайт Proekt съобщи във вторник, че ексклузивни железопътни линии и гари са били построени в близост до три от известните резиденции на Путин, за да побере неговия брониран влак.
Сателитни изображения показват една оградена станция с мрежа от камери за наблюдение на пешеходно разстояние от официалната резиденция на Путин в Ново-Огарьово край Москва през най-малко 2015 г., каза Proekt.