Банките се готвят за перфектната буря

Време за прочитане:3 Минути, 33 Секунди

Всички се тревожат за потребителския дълг. Инвеститорите разпродават акции на големи банки, компании за разплащания и финтех дружества поради опасения за болката, която повишаването на разходите за живот и на лихвените проценти ще нанесе на кредитополучателите. Домакинствата в САЩ, Великобритания и голяма част от Европа обаче са в доста добра форма и показват малко признаци на финансово напрежение, пише Пол Дейвис.

Причините за безпокойство са очевидни. JP Morgan съкращава стотици служители в отдела си за жилищно кредитиране в САЩ поради срив в търсенето на ипотеки, след като основните лихви по заемите започнаха да нарастват. Междувременно оценките на кредиторите „купи сега, плати по-късно“ (Buy Now Pay Later) като Block (бившата Square) или частната Klarna Bank се понижават, тъй като инвеститорите се притесняват от по-бавните разходи и нарастващите рискове. Дори акционерите на Goldman реагираха зле на доклад от миналата седмица, че Marcus – нейната онлайн банка, ще отчете загуби от още 1,2 милиарда долара тази година, въпреки че това се дължи на големите инвестиции за изграждане на бизнеса, а не от очакван удар от кредитирането.

Светът изглежда крехък, особено ако се погледнат финансовите пазари и на фона на понижението в потребителската увереност. Но при домакинствата – и потенциално западните икономики – има огромно количество спестявания и понижен дълг след коронавирусната криза. Хората започнаха годината със свободни средства, еквивалентни на над 13% от брутния вътрешен продукт за 2019 г. във Великобритания, 11,5% от БВП в САЩ и между 5,5% и 7,5% в Германия, Франция и Италия.

Балансите на домакинствата са много по-силни спрямо нивото им преди пандемията. В САЩ има далеч по-малко рискови заеми за автомобили и потребители на кредитни карти, отколкото в миналото, посочва Матю Миш, кредитен стратег на UBS. Трендът към финансово здраве беше ускорен от ограниченията в начина на живот и подкрепата на приходите по време на мерките за овладяване на разпространението на Covid-19, но подобренията са валидни от 2013 г. насам.

През последните месеци делът на кредитополучателите, които пропускат вноски, нараства, но все още е под нивата от 2019 г. „Не смятам, че ще станем свидетели на ниво на неизпълнения, което е тревожно, през следващите няколко месеца, въпреки че вероятно ще има през следващите няколко тримесечия“, коментира Миш. „По-притеснен съм за желанието на потребителите да харчат, отколкото за способността им“, добавя той.

Разходите остават стабилни за момента. Потребителските разходи в САЩ отслабват през май за пръв път през тази година, но понижението е ограничено. Няма колапс при търсенето и разходите за услуги продължават да нарастват, въпреки че поръчките на стоки се свиват. Заедно с високите нива на спестяванията и ниския дълг, потребителите са подкрепени от много високите нива на заетост и недостига на работна ръка, което помага за увеличаване на възнагражденията. В САЩ дори високите цени на газа не са толкова лоши, колкото изглеждат.

Все пак инфлацията изяжда ръста на работните заплати за мнозина и икономистите се опасяват, че това ще изгори спестяванията им. Показателно за предстоящите събития може да е случилото се след Втората световна война. Тогава хората в САЩ и Великобритания навлизат в следвоенното време с високи нива на спестявания и отложено търсене, което компенсира инфлацията в рамките на години.

Днес свободните средства са предимно в ръцете на богатите, които така или иначе е по-малко вероятно да ги похарчат. Но тези, които са с по-ниски доходи, все пак са финансово по-силни от преди. Има някои признаци, че хората в САЩ добавят дългове, за да подкрепят ежедневните разходи. Ръстът на револвиращите кредити като част от потребителските разходи нараства до нива, които не са отчитани от 2007 г. насам, сочат данни на Федералния резерв Сейнт Луис. Ръстът на потребителските кредити удари годишно ниво от близо 13% през март – най-бързото ускорение от над две десетилетия.

Въпреки това задлъжнялостта все още е сравнително ниска: общият дял на потребителските кредити в САЩ спрямо БВП намалява до около 18,5% – същото ниво от края на 2015 г.

Ако не друго, банките и компаниите, предоставящи кредитни карти, искат потребителите да вземат повече заеми. Животът несъмнено става все по-труден и по-скъп за някои, но инвеститорите в банковия сектор изглежда реагират преувеличено за момента. Равнището на заетост ще бъде от ключово значение – ако хората започнат да губят работните си места и растежът на заплатите отслабне, „лошите“ кредити бързо ще започнат да нарастват.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Total
0
Share